Trening koncentracji dla dzieci

Zdolność koncentracji jest niezwykle istotna – zwłaszcza dla dzieci w wieku szkolnym. Umiejętność skupienia uwagi na lekcji skutkuje łatwiejszym przyswajaniem materiału, dziecko jest pewne swojej wiedzy i potrafi ją wykorzystywać. Jeżeli jednak pojawia się problem z koncentracją pociąga on za sobą szereg trudności nie tylko w nauce, ale i w ogólnym funkcjonowaniu – dziecko staje się nerwowe, podirytowane, może reagować nieadekwatnie do zaistniałej sytuacji, staje się wycofane, pojawia się brak wiary w siebie itp. Warto zareagować jak najszybciej, by zapobiec poważniejszym problemom. Staraj się poświęcić godzinę dziennie na trening koncentracji dla dzieci, w którym możesz wykorzystać poniższe ćwiczenia.

Wsłuchajcie się w ulatujący dźwięk

Potrzebujecie instrument, np. trójkąt, dzwonek lub inny przedmiot, który wydaje długi, stopniowo cichnący dźwięk, chociażby kieliszek do wina. Po uderzeniu w przedmiot wsłuchujcie się w wydający przez niego dźwięk – starajcie się wychwycić wszelkie zmiany, jakie zachodzą, słuchajcie jak stopniowo cichnie, a także wskażcie moment w którym całkowicie przestaniecie go słyszeć. Ważne jest by skupić uwagę tylko na tej czynności. Dobrym pomysłem wzmacniającym odbieranie bodźców słuchowych będzie… zamknięcie oczu i otwieranie ich po ucichnięciu dźwięku. Ćwiczenie to mogą wykonywać zarówno rodzice z dziećmi w domu, ale także nauczyciele – taki dźwięk nie trwa długo, a rozpoczęcie lekcji od skupienia i ciszy ułatwia dalszą pracę.

Kontrolowany ruch

Ćwiczenia ruchowe zawsze były i będą ważne w rozwoju dzieci. Aby trenować koncentrację należy jednak wykonywać dane ruchy skupiając się na nich bardziej, niż np. podczas biegu. Mamy trzy propozycje takich ćwiczeń, które ponownie sprawdzą się zarówno w domu, jak i w szkole, np. na lekcji wychowania fizycznego.

Do pierwszego ćwiczenia będzie Wam potrzebna lina, gruby sznurek lub taśma. Rozłóżcie na podłodze linę, a dzieci nich chodzą po niej z zamkniętymi oczami – dzięki temu wyczuwają podłoże stopami, skupiając uwagę na doznawanych odczuciach.

Drugie ćwiczenie także wymaga kontrolowania całego ciała. Potrzebny będzie dzwonek zawieszony na sznurku. Dziecko chwyta za sznurek i stara się poruszać w taki sposób, by dzwonek nie wydał dźwięku. Można także wykonać to ćwiczenie grupowo – dzieci siadają w kole i ostrożnie podają sobie kolejno dzwonek, starając się zrobić to w zupełnej ciszy.

Ćwiczenie trzecie zna każdy – należy chodzić z książką na głowie tak, aby nie spadła. Dzieci nie powinny jej podtrzymywać. Ważne jest, aby skupiły uwagę na książce i postawie swojego ciała – ruch nie powinien być szybki, lecz dokładny. Artykuł powstał we współpracy z portalem https://aseseo.pl/

Po wykonaniu ćwiczeń porozmawiajcie, na czym skupiała się uwaga podczas ich wykonywania. Zapytajcie dzieci, jakie reakcje udało się im u siebie zaobserwować. Dajcie im możliwość wysnucia samodzielnych wniosków – niech uświadomią sobie co ułatwiało przenoszenie dzwonu lub książki, a co utrudniało wykonanie zadań. Pamiętajmy, że czasami najprostsze rozwiązania okazują się najlepsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here